Czy w Odolanowie potrzebny jest żłobek, a może klubik dziecięcy?
To pytanie kierujemy do wszystkich zainteresowanych tą tematyką, czyli rodziców maluchów i przyszłych inwestorów.
Władze Gminy i Miasta Odolanów deklarują wszelaką pomoc przy ewentualnym tworzeniu
i funkcjonowaniu żłobka lub klubiku dziecięcego.
Rozpoczynamy dyskusję !
Czy w ogóle widzą Państwo taką potrzebę?
Czy są chętni rodzice?
Czy znajdą się inwestorzy?
ABC żłobka i klubiki dziecięcego
Podstawową różnicą między żłobkiem a klubem dziecięcym jest wiek dzieci, które spędzają tam czas. Opieka w żłobku jest sprawowana nad dziećmi, które ukończyły 20. tydzień życia. W klubie - przynajmniej rok. W obu przypadkach dzieci mogą tam uczęszczać do 3. roku życia lub gdy nie ma miejsca w przedszkolu, do 4. urodzin.
Wymagania dotyczące personelu żłobka ściśle określa ustawa. Placówką kieruje dyrektor, który musi mieć wyższe wykształcenie i co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi (jeśli ma 5-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi, może mieć średnie wykształcenie). Opiekunami powinny być osoby, które mają kwalifikacje pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Mogą nimi zostać także osoby z wykształceniem średnim i minimum dwuletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi w wieku do lat 3 lub takie, które odbyły 280-godzinne szkolenie. Jeżeli przyszły opiekun nie pracował na takim stanowisku pół roku bezpośrednio przed zatrudnieniem w placówce, musi przejść 80-godzinne szkolenie.
Na czele klubu stoi jego kierownik, który powinien spełniać przynajmniej takie same warunki jak opiekun. Skład personelu zatrudnionego w żłobku lub klubie dziecięcym jest dostosowany do liczby dzieci uczęszczających do placówki. Jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci. A gdy ma w grupie dziecko niepełnosprawne, może zajmować się jedynie pięcioma maluchami. Jeśli w żłobku ma być więcej niż 20 dzieci, w zespole musi znaleźć się pielęgniarka lub położna.
Skład zespołu trzeba dostosować do zapotrzebowania i oczekiwań rodziców. Ale godziny pracy żłobka lub klubu dziecięcego ustala się w regulaminie organizacyjnym. W żłobku zapewnia się opiekę nad dzieckiem przez 10 godzin dziennie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wymiar opieki w żłobku może być, na wniosek rodzica, wydłużony za dodatkową opłatą. W klubie dziecięcym dziecko może spędzać maksymalnie 5 godzin dziennie.
Musi być wpis do rejestru
W związku z tym, że jest to tzw. działalność regulowana, trzeba jeszcze dokonać wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez prezydenta lub burmistrza właściwego miasta albo wójta danej gminy. Formalności z tym związane załatwia się w urzędzie miasta lub gminy. Rejestr zawiera nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy; numer NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy; miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Wpis do rejestru podlega opłacie. Wysokość jej ustala rada gminy w drodze uchwały. Ale nie może ona być wyższa niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. Obecnie nie może przekraczać 800 zł. Co ważne, przed dokonaniem wpisu do rejestru urzędnik sam sprawdza, czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi.
Lokal też musi być odpowiedni
Klub dziecięcy musi mieć do dyspozycji przynajmniej jedno pomieszczenie. Ale powinno ono być podzielone na podstawowe strefy: jadalnię i sypialnię. Chodzi o to, by maluchy miały miejsce, w którym w warunkach higienicznych i komfortowych będą mogły zjeść posiłki lub w spokoju odpocząć. Żłobek musi mieć co najmniej dwa pomieszczenia, w tym jedno przeznaczone na wypoczynek maluszków.
Powierzchnia żłobka i klubu dziecięcego to minimum 16 mkw. na maksymalnie 5 dzieci. Im maluchów więcej, tym proporcjonalnie powierzchnia musi być większa (minimum 2,5 mkw. na dziecko).
Trzeba zwracać też uwagę na szczegóły, m.in. na zabezpieczenie grzejników, ostrych krawędzi, a nawet na to, czy zabawki mają odpowiednie atesty lub czy leżaczki są właściwie podpisane i przechowywane.
Jeśli placówka, w której jest maksymalnie 15 dzieci, znajduje się np. w bloku, musi spełniać jeszcze następujące warunki. Należą do nich: lokalizacja na parterze, co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz (jednym może być okno), trudno zapalne wyposażenie.
I uwaga! Zanim placówka zacznie działać, musi posiadać pozytywne opinie komendanta powiatowego państwowej straży pożarnej oraz powiatowego inspektora sanitarnego.
Statut i regulamin
Żłobek i klub dziecięcy działają na podstawie statutu. Zatem na starcie trzeba go opracować. Co w nim musi się znaleźć? Nazwa i miejsce placówki; cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności; warunki przyjmowania dzieci; zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym.
Należy opracować również regulamin placówki. Określa się tu m.in. godziny pracy żłobka lub klubu dziecięcego.
Reklama dźwignią... naboru
Właściwa nazwa placówki przyciągnie rodziców niczym magnes. Powinna być prosta, krótka i wywoływać sympatię. Warto opracować też przyjazną grafikę. Wywiesić banner przy placówce. Jeśli znajduje się na nowym osiedlu czy przy strefie ekonomicznej lub centrum biznesowym, to już połowa sukcesu. Rodzice i ich znajomi zobaczą kolorowe plansze w drodze do pracy. Nawiąż współpracę z placówkami zdrowia, w których przyjmują pediatrzy. Poszukaj kawiarni i klubokawiarni dla rodziców. Zostawianie w tych miejscach ulotek na pewno przyniesie efekty. Staraj się, by świadczone przez twoją firmę usługi były na najwyższym poziomie, bo skuteczniejszej reklamy niż poczta pantoflowa do tej pory nie wymyślono.
Ewa MROCZKOWSKA
Gmina pomoże chętnym - powiedział Burmistrz Gminy i Miasta Odolanów Marian Janicki:
- W wielu miejscach usłyszałem głosy, że w Odolanowie przydałby się żłobek, albo klubik dziecięcy. Dlatego też nie mogę pozostać obojętny na te sugestie. Jeżeli znajdzie się podmiot, który zechciałby powołać do życia takie instytucje, gmina na pewno pomoże. Jest wiele form takiej pomocy, wybierzemy optymalną wersję.
Nie wiemy, czy w ogóle jest zainteresowanie społeczne dla tego typu działalności, nie były w tej kwestii przeprowadzane żadne sondażowe badania, czy ankiety. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt z Urzędem Gminy i Miasta, bezpośrednio z panią Joanną Łuczkanin, można się z nami kontaktować również przez pocztę e-mail. Dotyczy to zarówno rodziców, którzy chcieliby powołania takich placówek i zainteresowanych ich ewentualnym utworzeniem.