Zakończenie projektu „Polski ZŁOTY ma sto lat” w odolanowskim liceum
Dzięki dotacji Narodowego Banku Polskiego w ramach programu edukacja ekonomiczna 25 odolanowskich licealistów realizowało program edukacyjny pogłębiający ich wiedzę ekonomiczna. W związku z pandemią koronawirusa realizacja projektu została przedłużona na obecny rok szkolny.
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:
- 4 godziny warsztatów: „Historia pieniądza”, „Polski złoty w dwudziestoleciu międzywojennym”, Od tradycyjnego pieniądza do Blika”, „Złoty czy Euro” - przyszłość polskiej waluty.
- Konkurs na plakat „Polski ZŁOTY ma 100 lat”. Wydzielono 2 kategorie wiekowe dla uczniów szkoły podstawowych: klasy I-IV i V-VIII oraz osobną kategorię dla licealistów. Na konkurs wpłynęło 21 prac z 7 szkół. Oto wyniki:
W kategorii klas I-IV:
1 miejsce - Julia Szubert - SP Raczyce
2 miejsce - Kacper Zybała - SP Odolanów
3 miejsce - Daria Wąs - SP Sulmierzyce
W kategorii klas V-VIII:
1 miejsce - Julia Kaczor - SP Wróbliniec
2 miejsce - Daria Woźniak - SP Tarchały Wielkie
3 miejsce - Paweł Duszczak - SP Nabyszyce
W kategorii LO Odolanów (plakaty wykonywane przez pary):
1 miejsce - K. Mrowińska/E. Śmigiel (klasa II G)
2 miejsce - V. Hurzhii/W. Ratajczyk (klasa III)
3 miejsce - A. Koryciak/M. Miszkiewicz (klasa III).
- Wystawę prac konkursowych a fotograficzną relację wraz z wynikami konkursu przedstawiono na facebooku liceum.
- Wycieczka edukacyjna do Warszawy - odbyła się w dniach 3 do 5 marca 2020 r. Uczestniczyło 25 uczniów, którzy wcześniej uczestniczyli w warsztatach. W jej ramach uczniowie zwiedzali i uczestniczyli w:
- zwiedzanie Zamku Królewskiego, potem spacer Krakowskim Przedmieściem, spacer pod Grób Nieznanego Żołnierza,
- Wizyta w Centrum Pieniądza i warsztaty "Pieniądz i banki". W trakcie warsztatów: historia pieniądza i banków od starożytności do współczesności, zadania Narodowego Banku Polskiego jako banku centralnego, rodzaje zabezpieczeń na banknotach, fałszowanie banknotów i zniszczenia banknotów, wizyta w skarbcu, - a na starcie wirtualna gra, kto złapie najwięcej monet;
- Wizyta pod Pałacem Kultury (a niektórych także na tarasie widokowym),
- Zwiedzanie Giełdy Papierów Wartościowych - lekcja o akcjach, obligacjach, indeksach, parkietach, spółkach giełdowych i inwestorach (którymi w przyszłości możemy zostać - 18-latkowie już dziś); odpowiedź na pytanie, co wspólnego z giełdą mają byk i niedźwiedź,
- Spacer po Łazienkach
- Zwiedzanie Sejmu - tym razem lekcja WOS-u z odpytywaniem (co prawda bardzo przyjaznym) o Sejm, Senat, o zasady uchwalania ustaw, ale też dużo ciekawostek o historii budynku i pracy Sejmu,
- Wizyta w teatrze na sztuce "Deprawator" M. Wojtyszki historii spotkań trzech naszych współczesnych pisarzy: W. Gombrowicza, Cz. Miłosza i Z. Herberta. Rozmowy, jakie toczą bohaterowie dotyczą Polski i Polaków, pokazują nasze przywary, słabości i wzajemne animozje. Mimo powagi tematu, często się śmialiśmy dzięki wspaniałej grze A. Seweryna, W. Malajkata, G. Barszczewskiej, M. Zawadzkiej, P. Krucza, A. Cieślak i K. Ultraty. Tym razem niezapomniana lekcja języka polskiego,
- Zwiedzanie z przewodnikami Muzeum Powstania Warszawskiego. Wielkie przeżycie, kiedy uświadamiany sobie, że powstańcy byli naszymi rówieśnikami, gdy dociera do nas ogrom cywilnych ofiar niemieckiego najeźdźcy i 80% zniszczeń miasta.
- Zwiedzanie Wilanowa - na zakończenie, w drodze powrotnej wstępujemy do Pałacu Królewskiego w Wilanowie. Tutaj spacer po parku. Pogoda nam sprzyja - wyszło słońce. Dzięki darmowemu czwartkowi wchodzimy także do środka i zwiedzamy pałacowe wnętrza.
Dzięki projektowej wycieczkę - zdobyliśmy sporo informacji ekonomicznych i historycznych, mogliśmy obejrzeć spektakl teatralny, a dzięki spacerom poznaliśmy lepiej naszą stolicę.
- Podsumowanie projektu - wykład „Złoty Polski – Historia banknotu w postaciach zapisana” Uczestniczyli wszyscy uczniowie szkoły.
- Dodatkowo uczniowie na bieżąco dzielili się efektami edukacyjnymi wycieczki relacjonując codziennie na facebooku wydarzenia z każdego dnia.
- autor: Ewa Wieja, data: 2020-11-24