Rodzice uczą się, jak skutecznie wspierać dzieci – listopadowe warsztaty w Gminie Odolanów
W listopadzie w Szkole Podstawowej w Wierzbnie odbył się cykl specjalistycznych warsztatów skierowanych do rodziców, których celem było wzmocnienie kompetencji wychowawczych oraz wsparcie edukacji i rozwoju dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia zostały zrealizowane w ramach projektu „Rozwój edukacji włączającej w Gminie Odolanów” (nr umowy o dofinansowanie FEWP.06.07-IZ.00-0002/24-00 z dnia 26 listopada 2024 r.), realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027 (FEW) i współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Działanie 6.7 „Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe”.
Pierwszym z wydarzeń był warsztat psychologiczno-pedagogiczny dla rodziców, który odbył się 20 listopada w formie stacjonarnej i trwał 2 godziny. W spotkaniu uczestniczyło 20 rodziców. Głównym celem warsztatu była nauka radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dziecka z wykorzystaniem metod behawioralnych. Uczestnicy zdobywali wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu obserwacji zachowań dziecka, analizy ich przyczyn oraz konsekwencji, jakich dziecko doświadcza w codziennych sytuacjach. Istotnym elementem zajęć było również wspieranie rodziców w procesie zmiany własnych reakcji na zachowanie dziecka, co – jak podkreślali prowadzący – ma kluczowe znaczenie dla skuteczności oddziaływań wychowawczych.
Kolejną inicjatywą były warsztaty dla rodziców pt. „Wsparcie edukacji i rozwoju dziecka z niepełnosprawnością”, które odbyły się 13 i 27 listopada. Zajęcia miały charakter stacjonarny i obejmowały łącznie 10 godzin szkoleniowych, a udział w nich wzięło 10 rodziców. Program warsztatów był rozbudowany i odpowiadał na najczęściej zgłaszane potrzeby opiekunów dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podczas spotkań poruszono m.in. podstawy terapii behawioralnej, zagadnienia związane z tym, czym jest ADHD oraz zespół Aspergera, a także sposoby odróżniania objawów zaburzeń od celowego łamania norm. Duży nacisk położono na dostrzeganie pozytywnych zachowań dziecka i wzmacnianie ich poprzez pochwały, jak również na budowanie codziennej rutyny, m.in. z wykorzystaniem tzw. „check list”. Uczestnicy omawiali także praktyczne sposoby wspierania dzieci podczas odrabiania lekcji oraz znaczenie pozytywnego podsumowania dnia w budowaniu poczucia bezpieczeństwa i motywacji dziecka.
Warsztaty prowadziła doświadczona kadra pedagogiczna, która na co dzień bierze udział w realizacji projektu „Rozwój edukacji włączającej w Gminie Odolanów”. Dzięki temu uczestnicy mogli liczyć nie tylko na rzetelną wiedzę teoretyczną, ale również na praktyczne wskazówki oparte na doświadczeniu pracy z dziećmi i ich rodzinami.
Listopadowe spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem i bardzo pozytywnym odbiorem ze strony rodziców. Uczestnicy podkreślali, że zdobyta wiedza oraz zaprezentowane narzędzia pomogą im lepiej rozumieć potrzeby swoich dzieci oraz skuteczniej wspierać je w codziennym funkcjonowaniu i procesie edukacyjnym.
Wartość projektu: 968 429,80 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 677 900,86 zł
- autor: Paulina Kierzek, data: 2025-12-16


